Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 29 d’octubre del 2011

Travessa de Begues a Garraf

TRAVESSA BEGUES-GARRAF,   AVENC DE L´INFERN
“PARC NATURAL DEL GARRAF”

(AQUEST ARTICLE HA ESTAT RECUPERAT DEL TROBADOR2   10/11/ 2010

PREFACI
Incontables son les vegades que he recorregut aquest espectacular macis, singular en nombroses característiques que el fan únic al mon.  En soc coneixedor a fons de les seves entranyes, i dels seus tel·lúrics indrets, . Quantes  vesprades he passat guarit entre les seves blanques roques, cabanes, i sota els seus arbres que sempre hospitalaris, m´oferien  la volta estrellada del cel per coberta.  Arraulit dins del sac i amb  l´orella aclocada al terra, m´he adormit escoltant les veus profundes de mil boques invocant paisatges oblidats, eterns  guardadors de quimèrics  hipogeus  farcits d´inversemblants tresors naturals.

Des d´aquell enigmàtic univers, part indestriable de la meva existència juvenil, per primera vegada vaig  experimentar la inefable sensació d´estar contemplant  “les nits fonent-se, com tristes espelmes dreceres enllà”.  No sabia encara que, l´alba s´alimenta dels somnis...

EL TRANSPORT
Els autobusos que pugen fins Begues i Olesa de Bonesvalls, surten de l´avinguda del Paral.lel, al costat del carrer Lleida, pertanyen a l´empresa Mhon. Els dissabtes, el primer surt a les 10:00 h

Arribats al poble, 11:19 h fan parada al costat de l’església.  Nosaltres, ens disposàvem a iniciar el trajecte des del desaparegut bar que, feia xamfrà amb la carretera i  a les hores servia d´estació, de la també extinta Petit Canigó.

La tornada la farem en tren,  per la tarda a partir de les  18:00 h en circula un cada 30 minuts direcció BCN

LA TRAVESSA- BEGUES (365m)
Un cop a lloc, ens varem distreure fent algunes fotos d´aquell casal que tanta nostàlgia ens suscitava, i ves per on, no se dir si casualitat o sincronicitat, però el cas es que, acabàvem de comentar entre nosaltres, que en seria d´aquell grup de noietes conegudes al qual ens unia una entranyable amistat, i precisament ens retrobàrem allà mateix!!  No disposàvem de massa estona per xerrar, i encara que molt contents per poder veure’ns novament desprès de tants anys (mes de 35) l´hora, freda i abstracta mesura de l´espai temps, ens empenyia a iniciar la travessa. Des d´aquestes línies una forta i emotiva abraçada per totes elles!!

Begues 365 msnm.  Creuem la carretera de Begues a Olesa, i enfilem direcció Est  pel camí que ens durà cap els avencs del St. Roc i Puigmoltò, ara es un carrer asfaltat que malauradament queda tallat pel terraplè de la variant que, passa per fora del poble, cal anar a donar un tomb considerable per tal de creuar el pont,  tornar enrere i seguir la ruta preestablerta.

A LA MORELLA (592m)
A partir d´ací la senyalització, val a dir que es realment dolenta, o mes aviat molt deixada. Els camins es troben en bastant mal estat i els boscos en un lamentable abandó, aquestes condicions ens van ocasionar alguna  “encigalada”.  Sortadament, apareguérem sobre la pista que porta a  la Plana Novella i  Sitges, intersecció de Coll-Fe. Ara la seguirem avall uns 2´5 km  fins trobar a ma esquerra l’entrada de la vall del Teix,  anirem ascendint suaument al llarg d´uns 5 km. De fet, sense  adonar-nos, enllaçarem amb el Fons de la Troneda, de sobte, a ma dreta  s´ens apareix  una amplia pista que enfilem amb pendents de mes de 30º.  Arribats a Coll Sostrell (493m) ja podem divisar al Sud,  els cims atapeïts d´antenes i radars de la Morella, (592m), i el Rascler, (572 m), aixó ens dona ànims.  Deixem la pista ample i seguirem un corriol que va trepant en direcció a la carena que a l´hora forma part dels contraforts. Travessem tot el lapiaz  que ens separa de l’última rampa amb molta dificultat, i  finalment acabem trepitjant el cim.

Envoltats d’una vista impressionant de 360º, aprofitem per ingerir alguns aliments, hidratar-nos sota la generosa ombra d´un matoll i examinar atentament el mapa, cal  localitzar aviat l´avenc de l´Infern  (20 mp.) no ens sobra temps.

L´AVENC DE L´INFERN (560M)
Amb tot, fou tasca  feixuga trobar-lo, però finalment, allà al peu del Rascler, i a pocs metres de la senda, s´obre la boca (560m).  En un tres i no res tenim l´instal·lació feta, i estem llestos per iniciar  l’ensulsiada.  El primer en despenjar-se va estar un servidor, a continuació ho va fer en Ramon,  en Joan va dir que no  tenia cap desig de baixar.  En el fons podem observar que, estem envoltats de colades i banderes de gairebé l´alçada del pou, totes elles seques , esquerdades i  en un estat avançat de descalcificació. La seva existència començà probablement a principis del Miocè, quart període de l’era Cenozoica,  es a dir fa uns 23’3 milions d´anys, en un paquet elevat de calcaries aptianes.  L´entorn paisatgístic  es ja desaparegut,  per aquestes raons (i d´altres) sabem que estem en l´avenc mes antic de Catalunya.

La formació de la dolina que el precedeix, es posterior a l’embornal inactiu preexistent. Finalment es produí la comunicació amb l´exterior.   Es previsible que la profunditat real d´aquest fenomen espeleològic, sigui molt superior a l’actual.

ALTRE COP LA TRAVESSA- EL PLA DE CAMPGRAS (522m)
Ja eixits, reiniciem la marxa. A la nostra esquerra va quedant el que tristament “es”  la Vall d´en Joan. Una gran escala artificial (des de les costes de Gavà fins el mateix Pla de Campgras),constituïda de llargs graons de terra comprimida i milers de milers de tones de merda social enterrades. A això en diu seny la nostra classe política...

En poca estona travessem el Pla de Campgras (522m), no sense fer una rapida visita als dos punts mes emblemàtics;  la famosa bassa que, encara es conserva be com espai d’interès biològic, i els immortals “Iglús” de pedra seca, lloc de pernocta molt concorregut en aquells temps, ara amb els dos sostres esfondrats probablement a cop de dinamita, obra de vàndals?...  Be estaria  refer-los per tal de preservar el patrimoni rural.

Des d´aquest paratge, continuem per la drecera dels avencs. El primer en sortir-nos al pas es “Els Llambrics”  al voltant dels 100mp., poc mes endavant, “l´Asensi” amb 70mp.  N´hi ha uns altres, però de menys importància, com el de la “Sílvia” 13mp.  En aquesta part, abunden els Palmets o Margallons mes crescuts (Chamaerops Humilis),  una mena de palmeres nanes autòctones del sud d´Europa, i que semblen haver superat miraculosament, els excessius incendis forestals que ve patint aquest “espai natural”. Sortim novament a la carretera que porta a la Plana Novella i Sitges, perdem alçada ràpidament i passem lleugers pel costat de l´indicador  de la cavitat mes popular de l´orbe espeleològic català, “L´Emili Sabater” (40mp), potser no exageraré si afirmo que  es difícil trobar un sol espeleòleg que no  l´hagi explorat  reiteradament.

LA PLETA (267 m)
En pocs minuts ens personem davant d´aquesta antiga masia, que nosaltres malauradament ja coneixíem en un llastimós estat de ruïna. Tanmateix restaven alguns sostres bastant sencers, i aixó encara la feia útil com precari aixopluc per tal de descansar sota teulada. Es tracta d’una construcció d´estil tradicional a base de pedra i maó a la vista, destinada a l’economia ramadera. Destaca l´imaginatiu con que serveix de tapa a la cisterna.  El conjunt data del 1804, obra atribuïda a Francesc Berenguer i Mestres.  Feliçment en l´actualitat, es ben restaurada i serveix com oficina-centre d´informació, propietat de la Diputació de Barcelona que, es qui “gestiona” les 10.638 ha d’extensió del parc.  Trobem a faltar el fet de no haver-li conferit una utilitat funcional mes propera a l´excursionisme, a mena d´alberg,  o base social comunitària, de prospeccions per noves troballes espeleològiques, etc.

DEL “PASSEIG DE GRACIA” A LA PLAJA DE GARRAF (227m)
L’anhel d’una cerveceta, ben freda, ens encoratja ara ja amb força a recórrer l´últim tram de la caminada.
Seguim la mateixa carretera per on hem vingut.  Torcem a mà dreta pel primer entrant que trobem, es tracta del viarany que travessa el Pla de Vinyals (227m), conegut per nosaltres com “El Passeig de Gracia”. Deixarem en rere també una gossera privada, (no sabem si massa legal),  fins connectar amb la Serra dels Pins (236m) o el poc que queda d´ella. Una desenfrenada cantera  ha fet desaparèixer literalment aquesta part de la muntanya. També observem des d´aquest punt, cinc o sis agressions mes d´aquestes superlatives proporcions.  Amb tan ofensiva visió, i l’ànima plena de dolor, indignació i ràbia, voregem aquest immens buit de centenars de metres de fondària, protegit amb xarxa  filferrada, per tal d´apropar-nos a la vessant sud del serral que, salta abruptament fins la mateixa població i platja de Garraf (0 m).   En els nostres temps, aquestes tarteres que baixaven pel dret, les anomenàvem; “El Matafigues” i  “El Matacollons” respectivament i per ordre d’escomesa. Aquets vials, per manca d´ús han deixat d´existir. (avui tothom puja amb cotxe).  Així les coses, no ens toca altre remei que, seguir en direcció a la façana marina i anar recorrent un inacabable zig-zag que, en els seus tresats finals, i abans d´assolir el nivell cero, van des de Garraf a Port Ginesta de Castelldefels!!  I sant tornem-hi!! . Es clar, aixó resulta desesperant quant ja fa estona que, ens ronda obsessivament pel cap, la imatge d’una ampolla glaçada de.... del que sigui!!

Despres de nou hores de caminar sota d´un Sol de justícia, ben be valen un bon descans al  fresc recer d´una guingueta, a la bora de la Mediterrània !!

DENUNCIA PUBLICA
A tots aquells que, d’una manera o altre han permès i estan permetent, la destrucció sistemàtica i a gran escala d´un conjunt feréstec patrimoni de tots, que hauria d´estar summament cuidat i emparat de qualsevol agressió, per insignificant que aquesta fora.

Quina classe de parc natural, “protegit”  i ple d’hipòcrites etiquetes es? quant s´estan consentint tota mena de profanacions desmesurades, producte directe de l´ambició irracional del capitalisme, sobre ell.

Incendis repetitius, (l´últim a finals d´aquest agost) abocador oficial de deixalles urbanes, abusiva “antenització” aeroportuària dels seus cims mes significatius, liquidació de la seva arquitectura rural, proliferació desproporcionada de zones d´extracció mineral (pedra calcaria per transformar-la en ciment) de conseqüències ja irreparables .  En definitiva,  demolició integra i irreversible   del paisatge,  com   “efectes  col·laterals”   directament   relacionats   amb   el   “PELOTASSO”  immobiliari.

Responsables?... qui han de ser sinó “els  de sempre”?, abnegats  apostates de la honestedat, els que engreixen el cada dia mes odiat “establishment” polític en absoluta connivència, amb els grans poders fàctics.  Bancs, caixes, multinacionals, especuladors de tots tipus, creen les expectatives de negoci, la classe dirigent ofereix la impunitat allà on es supera la legalitat, òbviament no sense permuta d´ interessos personals, i als “d’a peu” ens imposen  un “plat de llenties a canvi del nostre regne”.  Meravellosa  igualtat la del nostre sistema, on permanentment hi ha els mateixos beneficiats i els mateixos espoliats, conseqüència subjacent d´aquell eloqüent eufemisme que, amb posat solemne i  boca plena, anomenen estat de dret i democràcia, ja, ja...

La crisi que estem vivint, la continua pèrdua  de drets fonamentals, socials i laborals, l´empobriment endèmic que acceleradament afecta a mes estrats de la població,  la anihilació abjecta  del medi natural, la sobreprotecció de que cada vegada mes  gaudeix el capital, en detriment d´un  col.lectiu  assalariat  traït  pels seus propis interlocutors,  no son si no, els resultats objectius que afloren a traves d´una élite governant entossudida ( amb poc èxit) en escenificar a base de guions preestablerts i antagònics,  les avantatges i bondats de viure en una societat justa i democràtica.  Si mes no, la trista realitat diària ens demostra descarnadament que, cada jorn que passa ens estem submergint mes i mes en una dictadura pura i dura del capitalisme sense escrúpols, relegant el paper de la política a poc menys que  un patètic guinyol de titelles.

Ara be companys, “ells”, son autoritat per que nosaltres amb el nostre vot, els hi conferim aquest poder. Si encara ens resta una bri de consciencia de classe. “Al loro!!” que no ens fotin  mes!!  exercim el nostre dret... DESAUTORITZEM-LOS!!!!

Quim

1. En primer lloc cal aclarir que, l'avenc de la Pleta, no és la cisterna. Des de l'any 1956 quan el meu grup - el GES del CMB - la va explorar i topografiar, passà a constituir de forma sistemàtica, junt amb els avencs Ample i de les Serps, de les primeres sortides de pràctiques dels cursets d'iniciació.
    M'ha agradat en general la descripció de la teva sortida peró, si em permets, la part final del teu relat el trobo maniqueu. Ja sé que no hem de permetre que la realitat desautoritzi un bon eslògan, Resumir el problema (pel que fa al que tu denuncies sobre els atacs al massís que jo també m'estimo) centrant-lo en "una dictadura pura i dura del capitalisme sense escrúpols" em sembla simplificar massa.
    L'abocador, per exemple, no fou cap iniciativa del capitalisme sino de la pròpia administració que, a més a més, la va executar amb una direcció tècnica nefasta. Per exemple pel que fa a la impermeabilització del vas natural que havia d'impedir filtracions cap el subsòl i una correcta conducció dels lixiviats a les basses de recollida. Al no fer-ho va representar la mort d'un espeleòleg i la contaminació per a desenes d'anys de la Falconera i altres efluents subterrànis.

2. Hola Jordi, perdonam, no havia vist el teu comentari, per tan m´afanyo a contestar-te. Perdonam per segona vegada, vaig buscar aquest avenc i mai el vaig trobar, (fa moltíssims anys d´axó), finalment vaig deduir que potser seria el mateix aljub de la masia. Si em pots facilitar mes documentació esmenaré l´errada, gracies la meva adreça personal es quim4004@gmail.com.

A veure, tendència a resumir i caire maniqueu del meu final d´article. Es clar que fou la administració, però si no mal recordo l´abocador, inicia la seva funció el 1974, quant encara el general superlatiu exercia el seu poder absolut, les administracions per tant obeïen criteris mancats del mes minso sentit democràtic i el capitalisme funciona perfectament be en aquestes condicions d´impunitat absoluta, sobre tot quant es tracta de treure benefici personal de la propietat comuna. Camuflades en Tirsa i comandada per EMMA, Alguns en van fer bons guanys per tal de atorgar aquest enormeee "favor" a la ciutat Comtal.
    El capitalisme, va continuar la seva irresponsable tasca de "menjar-se" literalment gran part del massis que tant estimo, i això em fa enfurismar molt. No crec que s´hagi d´anar amb panys calents amb aquests personatges que han convertit en ciment espais tan importants, no només de la meva, sinó de la joventut de molts joves que teniem aquells paratges, com la nostra volguda segona vivenda. No ens enganyem, el capitalisme sempre es amagat darrera de les administracions quant es produeixen aquests atemptats tant brutals al medi natural. Si això es maniqueisme, dons be... però entre denunciar-ho i consentir-ho no hi veig un terme mig. On hi ha capitalisme, la democràcia esdevé massa diluïda com per ser creïble. El sotmetiment dels partits al gran capital inhabilita als polítics per exercir la democràcia.

Conec les conseqüències d´aquell desastre. Per molt que encara estiguin obtenint beneficis energètics, mai podran esborrar la mort del company company Xavier Claramunt en l´any 1979.

No bull estendre´m mes, puig que no considero aquest espai el mes adient, però com no!! Gracies per oferir la teva opinió, sempre es bo que hi hagi discrepàncies i correccions.